Trainingstips!

Hier deel ik wat informatie over concentrische en excentrische trainingsvormen, die ik gebruik tijdens mijn personal training. Heeft u interesse in mijn begeleiding in sportschool of bij u thuis, vul dan het contactformulier in en ik neem contact met u op.


Zoals u misschien weet of niet weet is bewegen een van de belangrijkste vormen om gezond te blijven van lichaam en geest en niet ziek te worden. Het houdt de bloedcirculatie op een goede manier in stand en dan ook de microcirculatie van de Arteriolen, Capilairen en Venolen. De kleinste vorm van circulatie die ver van het hart gelegen zijn. Door weerstandstraining zal er geen osteoporose (botontkalking) plaats vinden, waar vooral vrouwen na de overgang last van kunnen hebben. Het houdt de boten, pezen en gewrichten in goede conditie en is alleen te bereiken met weerstand training. En bedenk dat het ook goed is om op gewicht te blijven, en uw lichaam er strak en sterk te houden. Weerstand training heeft in tegenstelling tot b.v. hardlopen een na verbranding van calorien van 48 uur. Niet te versmaden uiteraard. 
Weerstandstraining omvat twee soorten bewegingen, concentrisch en excentrisch. Concentrische beweging is wanneer de spier verkort terwijl kracht wordt geproduceerd (spier samentrekken). Dit gebeurt b.v. tijdens het omhoog brengen van het gewicht met een biceps curl.Excentrische beweging is wanneer de spier verlengt terwijl er kracht wordt geproduceerd. Bijvoorbeeld wanneer u het gewicht weer naar beneden laat zakken tijdens een biceps curl. Je zou kunnen zeggen dat je vaak sterker bent in de excentrische fase van de lift omdat je het gewicht tegenhoudt.